Trong mạch cảm hứng về Cảm thức Đông Dương tại tòa nhà 19 Lê Thánh Tông, Giám tuyển Nguyễn Thế Sơn – người có thời gian dài nghiên cứu chuyên sâu về mỹ thuật Đông Dương và lịch sử mỹ thuật Việt Nam, giám tuyển của cụm các tác phẩm trưng bày tại đây trong Lễ hội Thiết kế Sáng tạo Hà Nội 2024 – đã tìm về nhũng bản vẽ đầu tiên của KTS Ernest Hebrard khi thiết kế tòa nhà này. Trong đó, ấn tượng nhất là bản vẽ thiết kế kiến trúc mặt tiền (hướng ra phố Lê Thánh Tông) với dòng chữ LETTRES - SCIENCES - ARTS (Văn chương - Khoa học - Nghệ thuật). Đây là triết lý và định hướng đào tạo đa ngành, liên ngành của Đại học Đông Dương xưa. Để đúc kết cảm thức được khơi gợi lại xuyên suốt quá trình nghiên cứu, thảo luận và giám tuyển các tác phẩm, họa sĩ Nguyễn Thế Sơn đã thiết kế và hoàn thiện tác phẩm bộ chữ “LETTRES - SCIENCES - ARTS” được trang trọng gắn lên mặt sau của tòa nhà, như lời tri ân và ghi nhớ sâu sắc giai đoạn lịch sử này trong quá trình phát triển giáo dục đại học tại Việt Nam.
Cũng tại khuôn viên sân trong Đại học Quốc gia Việt Nam, tương tác với bộ chữ hiện diện từ bản vẽ thiết kế đầu tiên đó, là sắp đặt điêu khắc inox gương “Tâm giao” hình ảnh họa sĩ Victor Tardieu và KTS Ernest Hebrard thay đổi ở các vị trí khác nhau: sân trường, hành lang, sảnh toà nhà…. Về lịch sử, Đại học Đông Dương có quyết định thành lập từ năm 1906 và các thiết kế ban đầu của KTS Charles Lacollonge có rất ít các chi tiết phương Đông. Sau đó, khi được giao thiết kế lại tòa nhà chính Đại học Đông Dương, KTS Ernest Hébrard, với sự hỗ trợ của họa sĩ Victor Tardieu và họa sĩ Nam Sơn đã thiết kế lại với nhiều dấu ấn văn hóa mỹ thuật Việt Nam, mở đầu và định hình phong cách thẩm mỹ mới: “style indochinois” - phong cách Đông Dương.
Các tác phẩm này của họa sĩ, giám tuyển Nguyễn Thế Sơn, một lần nữa, ghi nhận và đúc kết Cảm thức Đông Dương - một cảm thức đã đặt nền móng cho nền kiến trúc, mỹ thuật và thiết kế hiện đại của Việt Nam.
Vui lòng tham khảo website lehoithietkesangtao.vn trước khi đến để có nhiều hơn các thông tin đa dạng về Lễ hội năm nay!
----------------
In the theme of the Indochina Sense exhibition at the building located at 19 Le Thanh Tong Street, Curator Nguyễn Thế Sơn – who has spent many years conducting in-depth research on Indochinese art and the history of Vietnamese art – and is also the curator of the exhibition cluster at the Hanoi Festival of Creative Design 2024, has revisited the original sketches by architect Ernest Hebrard when designing this building. Among these, the most striking is the architectural design drawing of the façade (facing Le Thanh Tong Street), featuring the inscription LETTRES - SCIENCES - ARTS. This represents the philosophy and multidisciplinary, interdisciplinary approach of the former University of Indochina.
To encapsulate the inspiration evoked throughout the research, discussions, and curation process, artist Nguyễn Thế Sơn designed and completed a work titled LETTRES - SCIENCES - ARTS, which has been prominently installed on the rear façade of the building as a tribute and a profound reminder of this historical period in the development of higher education in Vietnam.
Also within the courtyard of the Vietnam National University campus, interacting with the inscription derived from the initial design sketches, is the sculptural installation “Tâm Giao” (Soulmate), made of mirror-finished stainless steel. The installation features the images of artist Victor Tardieu and architect Ernest Hébrard, with the perspective shifting as the installation is placed in various locations: the campus, corridors, and the building's lobby.
Historically, the decision to establish the University of Indochina was made in 1906, and the original designs by architect Charles Lacollonge included very few Eastern elements. Later, when tasked with redesigning the main building of the University of Indochina, architect Ernest Hébrard, with the support of artist Victor Tardieu and painter Nam Sơn, reworked the design to incorporate many elements of Vietnamese cultural and artistic heritage, thus marking the beginning and shaping of a new aesthetic style: style indochinois – the Indochinese style.
These works by artist and curator Nguyễn Thế Sơn once again acknowledge and encapsulate the Indochina Sense – a sensibility that laid the foundation for modern architecture, fine arts, and design in Vietnam.
To learn more about the festival and explore the wide range of events this year, please visit the website lehoithietkesangtao.vn before attending for more diverse and detailed information