Trong đại triển lãm Cảm thức Đông Dương tại Đại học Quốc gia Hà Nội 19 Lê Thành Tông, sau khi tham quan các tác phẩm ở tầng 1 của tòa nhà, du khách sẽ đến với chùm các tác phẩm được sắp đặt tương tác với kiến trúc vốn có của nơi đây, và hài hòa trong cảm thức đan xen giữa những gì đã quá vãng và những gì trong hiện thực.
Lấy cảm hứng từ từ nền gạch mosaic của tòa nhà, nơi đã từng là Đại học Đông Dương, rồi Đại học Tổng hợp và hiện là Đại học Quốc gia Hà Nội với 100 năm lịch sử, họa sĩ Trương Hoàng Hải đã sáng tác sắp đặt “Tổng hợp” với 13 nghìn miếng sơn mài nhỏ như những miếng gốm mosaic dán vào cạnh đứng của các bậc cầu thang và bậc tam cấp, đi từ sảnh chính tới lối cầu thang 2 bên. Họa sĩ đã sử dụng 5 màu chủ đạo là đỏ, vàng, lục, trắng, đen thường dùng trong kiến trúc, cũng màu sắc theo ngũ hành gợi đến bức Ngũ hổ trong tranh cổ truyền Hàng Trống. Sắp đặt “Tổng hợp” như mở rộng ra cảm thức từ di sản văn hóa, nâng bước người xem trên con đường khám phá những sáng tạo của các nghệ sĩ hôm nay.
Tiếp đến là tác phẩm “Mê lộ Đông Dương - tìm về lối xưa” như là lời tri ân, qua hình thức một nghiên cứu hồi cố về một môn học đã từng hiện diện trong chương trình đào tạo của Trường Mỹ thuật Đông Dương trước đây. Hoạt động vẽ ghi kiến trúc truyền thống được thực hiện trong học phần nghiên cứu về kiến trúc cổ truyền Phương Đông do KTS Charles Batteur giảng dạy từ những năm đầu tiên của ngôi trường này. Bản thân tòa nhà giảng đường lớn Đại học Đông Dương cũng là kết quả nghiên cứu kỹ lưỡng di sản kiến trúc Á Đông, cùng với KTS Ernest Hébrard, KTS Charles Batteur đã tạo ra thay đổi hoàn toàn quỹ đạo kiến trúc Đông dương. Các tác phẩm “Mê lộ Đông Dương - tìm về lối xưa” pha trộn giữa cấu trúc một bài học về ghi chép kiến trúc với một giả tưởng về sự liên tục của một lý tưởng giáo dục nghệ thuật. Tác phẩm do Trần Hậu Yên Thế và các giảng viên, nghệ sĩ khách mời và sinh viên Trường Khoa học liên ngành và Nghệ thuật thực hiện.
Dọc hành lang 2 cầu trang rộng trong tòa này, là sắp đặt các tác phẩm nhiếp ảnh trắng đen của Phạm Duy mang tên “Hai ốc đảo” lên các ô cửa sổ. Đây là các tác phẩm nhiếp ảnh truyền thống đen trắng chụp trên phim kính với máy khổ lớn, chụp kiến trúc khuôn viên toà nhà thời nay với máy ảnh và kỹ thuật 100 năm trước thời Đông Dương. Tên gọi “Hai ốc đảo” từ ý niệm về hai công trình do các kiến trúc sư C.Batteur và E.Hébrard thiết kế là Đại Học Quốc Gia Hà Nội (19 Lê Thánh Tông) và Bảo tàng Lịch sử Quốc gia Việt Nam tồn tại gần như những ốc đảo ẩn giấu giữa đô thị mới của ngày hôm nay. Với ý nghĩa của quan trọng trong nhiều lớp trầm tích mỹ thuật và kiến trúc, hai tòa nhà đã như cây cầu nối hiện hữu dẫn tác giả và người xem vào xứ sở Đông Dương tưởng như đã xa vắng. Được khơi nguồn cảm hứng từ bộ ảnh trên chụp trên kính “Archives de la Planète” của Albert Kahn ghi lại hình ảnh Việt Nam đầu thế kỷ 20, ngày hôm nay cũng với máy ảnh khổ lớn, ống kính và vật liệu nhiếp ảnh cổ điển như ngày đầu người Pháp mang đến Hà Nội, nghệ sĩ Phạm Duy tái hiện một cảm thức Đông Dương cá nhân trên hành trình đi vào những ốc đảo này.
Đối diện qua hành lang bên kia là bộ sưu tập ảnh “Mạch Đông Dương” chụp kiến trúc đông dương bởi nhiếp ảnh gia Ngô Xuân Phú. Các tác phẩm như là lời đối đáp với Hai ốc đảo của Phạm Duy, mang đến cho người xem cái nhìn thú vị về quá khứ và hiện tại, đôi lúc tách biệt, đôi lúc đan xen, và đôi lúc trộn lẫn.
Triển lãm "Cảm thức Đông Dương" được giám tuyển bởi nghệ sĩ Nguyễn Thế Sơn, giảng viên ngành nghệ thuật thị giác, trường Khoa học liên ngành và Nghệ thuật, Đại học Quốc gia Hà Nội.
Vui lòng tham khảo website lehoithietkesangtao.vn trước khi đến để có nhiều hơn các thông tin đa dạng về Lễ hội năm nay!
-------------
At the great exhibition “Indochina Sense” at Vietnam National University, 19 Le Thanh Tong, visitors will encounter a collection of works designed to interact with the building's inherent architecture, blending the past with the present in a harmonious sensibility, after first exploring the artworks on the first floor.
Inspired by the mosaic tile floor of the building, which once housed the Indochina University, then the University of Hanoi, and is now Vietnam National University with over a century of history, artist Truong Hoang Hai created the installation “The Synthesis”. The piece consists of 13,000 small lacquered tiles resembling mosaic pieces, affixed to the vertical edges of the stairs and the steps leading from the main hall to the stairways on either side. The artist used five primary colors—red, yellow, green, white, and black—which are commonly found in architecture and correspond to the five elements. This also evokes the traditional “Five Tigers” painting from the Hàng Trống school of folk art. The installation “The Synthesis” expands the sensibility of cultural heritage, elevating the viewer's experience and inviting them on a journey to explore the creative works of contemporary artists.
Next is the artwork “Indochina Maze – Returning to the Old Path”, which serves as a tribute in the form of a retrospective study of a subject that was once part of the curriculum at the former École des Beaux-Arts de l'Indochine. The traditional architectural drawing activity was taught as part of a course on the study of Eastern traditional architecture, led by architect Charles Batteur during the early years of the school. The building itself, the main lecture hall of Indochina University, is also the result of a thorough study of Eastern architectural heritage. Alongside architect Ernest Hébrard, Charles Batteur completely transformed the trajectory of Indochinese architecture. The work Indochina Maze – Returning to the Old Path blends the structure of a lesson on architectural recording with a fictional exploration of the continuity of an ideal in art education. The piece was created by Trần Hậu Yên Thế, along with faculty members, guest artists, and students from the School of Interdisciplinary Science and Arts.
Along the two wide corridors of this building, there is an installation of black-and-white photographs by Pham Duy titled Two Isolated Islands, displayed in the window panes. These are traditional black-and-white photographs, shot on glass plates with a large-format camera, capturing the architecture of the building's campus as it is today, using photographic techniques and equipment from 100 years ago, during the Indochina era. The title Two Isolated Islands refers to two architectural works designed by architects C. Batteur and E. Hébrard: Vietnam National University (19 Le Thanh Tong) and the Vietnam National Museum of History. These buildings are like hidden oases within today’s modern urban landscape. With their significance in the layers of artistic and architectural history, these two buildings serve as bridges, connecting the viewer and the artist to a world of Indochina that now seems distant. Inspired by the photographic series Archives de la Planète by Albert Kahn, which captured images of Vietnam in the early 20th century, Pham Duy, using the same large-format camera, lenses, and classic photographic materials that the French brought to Hanoi a century ago, reinterprets a personal sensibility of Indochina. His journey into these "oases" captures this sense through a contemporary lens.
Across the corridor on the other side is the photo collection "Indochina Flow" featuring Indochinese architecture by photographer Ngô Xuân Phú. These works serve as a response to Pham Duy's Two Oases, offering the viewer an intriguing perspective on the past and present—sometimes separated, sometimes intertwined, and at times blended together.
The exhibition Indochina Sense is curated by artist Nguyen The Son, a lecturer in visual arts at the School of Interdisciplinary Science and Arts, Vietnam National University, Hanoi.
To learn more about the festival and explore the wide range of events this year, please visit the website lehoithietkesangtao.vn before attending for more diverse and detailed information.